» Update: Senarai pelajar yang tiba di Jeddah & Malaysia «

Jamil Khir berkata, pelajar di negeri di bawah pakatan pembangkang yang tidak menerima bantuan kerajaan negeri pula boleh mendaftar di portal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi mendapatkan bantuan.

Followers

Friday, February 4, 2011

Kenyataan Rasmi Wisma Putra: Situasi Terkini Di Mesir 4 Februari 2011

SITUASI TERKINI DI MESIR
 
Situasi terkini di Mesir masih tegang berikutan keganasan dan pertempuran yang tercetus di antara penyokong pro - Mubarak dengan penyokong antikerajaan terutamanya di bandar raya Kaherah dan Iskandariah.
 
Klasifikasi tahap keselamatan masih di tahap MERAH: Gerakan pemindahan (evacuation) diperlukan dan sedang dilaksanakan.
 
Semua penuntut dan rakyat Malaysia yang berada di Mesir adalah dilaporkan selamat.
 
Evakuasi pelajar Malaysia telah bermula pada 3 Februari 2011.
 
Seramai lebih kurang 3,600 pelajar/rakyat Malaysia dari Kaherah dan Iskandariah akan dipindahkan dari Mesir ke Jeddah pada hari ini, 4 Februari 2011. Ia melibatkan sebanyak sembilan (9) penerbangan RMF (tertakluk kepada kelulusan penerbangan pihak berkuasa Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah), dua (2) penerbangan MAS dan dua (2) penerbangan AirAsia X. (Untuk makluman Dato’ Sri, jadual penerbangan adalah seperti di Lampiran).
 
Pesawat pertama membawa pelajar Malaysia iaitu pesawat MAS (MH8010) telah selamat mendarat di Jeddah pada jam 6.15 pm (waktu tempatan), 3 Februari 2011 dengan membawa 365 orang pelajar Malaysia. Kesemua pelajar telah diberikan Visa on Arrival (VoA) oleh pihak Berkuasa Arab Saudi. MAS akan mengadakan penerbangan ulang-alik dari Jeddah-Kaherah-Jeddah dua kali sehari.
 
Pesawat Air Asia X telah mendarat di Jeddah pada jam 12.30 am (waktu tempatan), 4 Februari 2011 dengan membawa 312 pelajar Malaysia. Proses dokumentasi (VoA) sedang dijalankan.
 
Tiga pesawat C-130 TUDM, RMF 497; RMF 498; dan RMF 499 telah selamat sampai di Jeddah pada 2.15 am, 4 Februari 2011. Pesawat-pesawat tersebut dijangka akan memulakan operasi pemindahan pada hari ini.
 
Kapal Bunga Mas (BM5) akan sampai ke Suez Anchorage pada 5 Februari 2011, jam 4.00 pm (waktu tempatan) dan 9.00 pm (waktu Malaysia). Kapal ini boleh memuatkan 500 orang penumpang.
 
Kesemua 677 pelajar dan rakyat Malaysia yang dikeluarkan dari Mesir telah dan akan ditempatkan di Kompleks Tabung Haji di Madinatul Al Hujjaj, Jeddah yang boleh menempatkan seramai 2,000 orang. Makanan dan minuman sepanjang tempoh mereka di sana akan disediakan oleh Tabung Haji. Segala kos penginapan dan makan minum ditanggung oleh Kerajaan Malaysia.
 
Keputusan berhubung status rakyat Malaysia sama ada akan dibawa balik ke Malaysia selepas itu adalah bergantung kepada keputusan yang akan dibuat oleh Kerajaan Malaysia.  
 
Nota:
Semua dakwaan berhubung rakyat Malaysia perlu membayar wang bagi membolehkan Kerajaan memindahkan mereka keluar dari Mesir ke Jeddah adalah tidak benar sama sekali. Rakyat Malaysia juga tidak perlu membayar untuk makanan dan minuman serta penginapan semasa di Jeddah.
 
 
 
Wisma Putra, PUTRAJAYA
 
4 Februari 2011
 
 

 
LAMPIRAN
 
 
Jadual penerbangan evakuasi bagi 4 Februari 2011 adalah seperti berikut:
 
 
                  JADUAL PENERBANGAN BAGI 4 FEBRUARI 2011
 
PESAWAT
 
 
ETD KAHERAH
 
MH8012/13
10.25 am (waktu tempatan)
MH8020/21
7.50 pm (waktu tempatan)
AirAsia X
4.30 pm (waktu tempatan)
AirAsia X
12.30 am (05/03/2011)
(waktu tempatan)
 
RMF 497 dan
RMF 498
(6 perjalanan)
 
3.00 pm/ 7.00 pm/ 10.00 pm
(waktu tempatan)
 
 
 
ETD ALEXANDRIA
 
RMF 499
(3 perjalanan)
3.00 pm/ 7.00 pm/ 10.00 pm
(waktu tempatan)
 
 
 
 

3 comments:

::ibnulislam:: said...

Assalamualaikum,
Berkenaan Kenyataan Rasmi Wisma Putra, memang sedia maklum oleh semua waris dan ibu bapa pelajar. Cuma yang merunsingkan adalah nasib mereka setelah berada di Jeddah walaupun penginapan dan makan minum di sediakan. Memang harapan setiap waris agar pihak kerajaan Malaysia membantu mereka (para pelajar malaysia di Mesir) pulang ke Malaysia.
Pendapat saya, kebangkitan Rakyat akan merebak ke seluruh Jazirah Arab. Seperti kita lihat , ia telah merebak ke Yemen. Sebab itu harapan setiap waris agar semua rakyat Malaysia dihantar pulang, secepat mungkin kerana tanah air lebih terjamin keselamatannya. Sebab itulah negara-negara lain cepat-cepat mengeluarkan rakyatnya dari jazirah arab,kerana mereka tahu bahayanya kebangkitan rakyat..inshaAllah.

Saya yakin semua waris dan ibubapa sangat tertunggu-tunggu berita pada malam ini (4 Feb 2011) khususnya untuk mendengar kenyataan Rasmi Dato Jamil Khir Baharom di Kedutaan Malaysia Kaherah.

Farzreen Ismail said...

kepada ibnuislam...tiaada keperluan sebenarnya untuk bawa pelajar pulang ke malaysia..cukup sekadar membawa mereka keluar dari mesir..hal ini disebabkan kebanyakan universiti akan memulakan kuliah seperti yang dijadualkan dan membawa mereka semua pulang ke malaysia akan memerlukan kos yang tinggi..adalah lebih baik duit itu digunakan untuk membantu mangsa banjir...

Wan Nor Ashikin Wan Zain said...

owh..kiranya univ akan dibuka dlm tempoh masa yg terdekat yer?itu bermakna iallah rusuhan itu akan reda dlm ms terdekat ye?bagaimana dgn anak2 di universiti yg telah dimaklumkan bercuti selama 1thn, 6bln n 3 bln tuh?mereka akan dibawa balik ataupun menunggu di jeddah juga?

Post a Comment