» Update: Senarai pelajar yang tiba di Jeddah & Malaysia «

Jamil Khir berkata, pelajar di negeri di bawah pakatan pembangkang yang tidak menerima bantuan kerajaan negeri pula boleh mendaftar di portal Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) bagi mendapatkan bantuan.

Followers

Friday, February 18, 2011

YPK Will Sponsor Return Tickets For 50 Students

KANGAR (Bernama) -- Fifty Perlis students who fled Egypt following unrest can heave a sigh of relief as their airline return tickets will be sponsored by a foundation.

Yayasan Pok dan Kassim (YPK) chairman Datuk Seri Shahidan Kassim said the foundation could only sponsor 50 of the 160 Perlis students who returned recently.

"We can only sponsor 50 students while the rest may be sponsored by Perlis Baitulmal," he said when feting 150 students in Kuala Perlis Wednesday night.

The Tambun Tulang state assemblyman who went to Egypt to help Malaysians said the students need help to continue studies when the situation improves.

Meanwhile, Perlis Family of Students in Egypt president Syed Aisam Syed Idris said the government acted fast to rescue the students.

The Al-Azhar University student said Perlis students were among the earliest groups to be brought home during Ops Piramid.

-- BERNAMA

YPK Akan Taja Penerbangan 50 Pelajar Untuk Kembali Ke Mesir

KANGAR, 17 Feb (Bernama) -- Sebanyak 50 pelajar Perlis yang menangguhkan pengajian mereka di Mesir ekoran pergolakan di negara itu, bakal menerima penajaan penerbangan oleh Yayasan Pok dan Kassim (YPK) bagi meneruskan pengajian mereka apabila keadaan di negara itu kembali pulih.

Pengerusi YPK Datuk Seri Dr Shahidan Kassim berkata walaupun semua pelajar yang pulang ke Perlis berjumlah hampir 160 orang namun pihaknya tidak berupaya untuk menaja kesemuanya.

"Kami hanya menaja 50 pelajar dan selebihnya mungkin boleh ditaja oleh Baitulmal Perlis," katanya ketika ditemui dalam satu majlis perhimpunan 150 pelajar yang terpaksa meninggalkan Mesir baru-baru ini, di Kuala Perlis dekat sini Rabu malam.

Beliau yang juga anggota dewan undangan negeri kawasan Tambun Tulang berkata masa depan mereka perlu dibantu dan antara yang boleh dilakukan ialah menaja penerbangan mereka untuk meneruskan pengajian apabila keadaan di Mesir kembali pulih.

Sementara itu Yang Dipertua Keluarga Pelajar-pelajar Perlis di Mesir, Syed Aisam Syed Idris berkata ketika ditemui di majlis itu berkata beliau berpuas hati dengan tindakan pantas kerajaan membantu pelajar-pelajar di Mesir semasa kekacauan meletus di negara itu.

-- BERNAMA